ייחודיות בית הספר: אנתרופוסופי

בית ספר וולדורף, הפועל לאור תפיסת ההתפתחות של ד"ר רודולף שטיינר. הפדגוגיה, הקשרים הקהילתיים והמבנה הארגוני של בית הספר הינם פרי הגשמה של תפיסה זו החותרת לשים את רוחו החופשית של האדם במרכז החשיבה, העשייה ותשומת הלב. תכנית הלימודים נבנית מתוך ראיית הילד כישות מתפתחת, ובאופן ספציפי, התכנים ודרכי ההוראה והלימוד בכל כיתה נובעים מתוך השלב ההתפתחותי בו נמצאים הילדים. הלימוד בבית הספר מכוון לתת מענה עמוק ומשמעותי לצרכים הפיסיים, הנפשיים והרוחניים של הילד, המשתנים בהתאם לגילו. בית הספר רואה את עצמו כמרכז קהילתי יוזם וחי של פעילויות הנובעות מתפיסת האדם האנתרופוסופית.

עקרונות מנחים

  • חינוך סוציאלי, חינוך של הילד כשלם בתוך קבוצה. כולם עושים הכל יחד. הילד מתנסה בתחומים שונים: מלאכות, עבודה בעץ, מוסיקה, אוריתמיה ועוד. ומתוך החוויה וההתמודדות מגלה את תחושת המסוגלות.
  • קשר של סמכות בין התלמידים למבוגרים המלווים אותם. קשר המאפשר בנייה של מערכת יחסים יציבה ואוהבת, שיש בה אפשרות להתפתחות משותפת ולהתבוננות מעמיקה בילד לאורך שנות לימודיו והתפתחותו בבית הספר
  • הוקרת הטוב – בתהליך הלמידה, בטקסיות, בריתמוסים שונים המלווים את העשייה, באסתטיקה ועוד. מתקיימים ביטויים ודוגמא אישית המייצרים חוויה של הוקרת הטוב והתייחסות לסביבה ביראת כבוד

ביטוי הזהות הייחודית במעשה החינוכי

  • סביבה המצמיחה למידה ומותאמת לתפיסה החינוכית הנובעת מחינוך וולדורף- שימוש בחומרים טבעיים, עבודה במעגל, ללא מסכים וטכנולוגיה, ללא חוברות וספרי לימוד, חצר טבעית, כיתות בנויות על פי אסתטיקה תואמת תפיסה, קידום אורח חיים בריא ועוד.
  • לימוד בתקופות- למידת נושאי הלימוד העיוניים העיקרים בתקופות לימוד אינטנסיביות שמתחלפות. הלימוד בתקופה מתרחש ע"י המחנך/ת בשיעור הראשי, שיעור הבוקר. מקצוע זה נלמד כל יום בשעות הללו, במשך פרק זמן של שלושה עד ארבעה שבועות. יום הלימודים מעוצב כך, שבתחילת היום עוברים התלמידים התנסות חינוכית, עמוקה ורב תחומית במקצוע לימוד מסוים, וזאת כל יום במשך כמה שבועות. לאחר תקופה כזו מתחלף תחום הלימוד לעוד פרק זמן דומה.
  • שיעור תקופה, ריתמוס בוקר- בשיעורי התקופה אין עוסקים רק בהקניית חומר לימודי. העברת חומר כאינפורמציה אינה חלק ממטרות בית ספר ולדורף. שיעור כזה, שהינו ארוך )שעתיים( מכיל בתוכו חלקים שונים ומגוונים שמנסים לפנות לכמה שיותר מישורים ואיכויות מישותו של הילד. השיעור התקופתי נפתח לרוב בשירה, דקלום, לעיתים נגינה או כל פעילות אומנותית אחרת בהתאם למצבה של הכיתה ונטייתה. לאחר מכן הכיתה תצא למסלול בוקר, פעילות גופנית, ותחזור לעבודת המחברת, חלקו של השיעור העוסק בהקניית הידע.
  • חינוך לאומנות ואומנות כחינוך- האומנות מטבעה פונה לרגש ולחוויה ומעצבת אותם. חינוך ולדורף בבית-הספר היסודי הנו קודם כל חינוך אומנותי. כל מקצוע ומקצוע נלמד באופן האומנותי ביותר, ושיעורי האומנות אינם נלמדים לאחר השיעורים העיוניים אלא כחלק מהם, כך שכל שיעור ושיעור הופך לחוויה אומנותית יוצרת.
  • קהילה- את האיכויות העמוקות יותר, שחינוך אמיתי רוצה לבסס, אפשר ליצור רק במשותף בין כל הגורמים המעורבים בחיי הילד. הורי בית-הספר מעורבים מאד בעשייה החינוכית, אך יותר במובן של הכרת החינוך, השתתפות בנעשה ותמיכה. עקב יחודו של בית-הספר נעשות פעילויות רבות עם ההורים להכרות עם חינוך ולדורף, וצורת העבודה המיוחדת בתחומים השונים. בית הספר מנסה ביחד עם ההורים, באופן של הבנה משותפת ורצון טוב ליצור את האווירה השוררת בבית הספר גם בבית, כך שתהווה בסיס ותיתן את הקרקע הדרושה להתפתחות ההרמונית והיפה ביותר לכל ילד וילד.

פרטים

מנהלת ביה"ס: גב’ חלי סמרה כהן
טלפון: 08-9167793
כתובת: דוד אלעזר 25