וועדת זכאות ואפיון - שאלות ותשובות
מהי ועדת זכאות ואפיון?
הוועדה, המחליפה את ועדת ההשמה, קובעת את זכאותו של תלמיד עם מוגבלות לשירותי חינוך מיוחדים, את רמת התפקוד שלו ואת היקף סל השירותים שיקבל למשך שלוש שנים או עד למעבר בין שלבי חינוך.
מה קובעת ועדת זכאות ואפיון?
- הועדה קובעת את רמת התפקוד והצרכים של התלמיד עם המוגבלות הפונה לוועדה בהתאם להערכת תפקודו בתחומים הקוגניטיבי, הלימודי, השפתי, הרגשי והחברתי ובתחום התקשורת, העצמאות התפקודית וההתארגנות.
- הועדה דנה בזכאותו של התלמיד לקבל שירותי חינוך מיוחדים במוסד החינוכי בשל מוגבלות אחת או יותר, המשפיעה על תפקודו.
- לקבוע את היקף סל השירותים של תלמיד הלומד בחינוך הרגיל שנמצא זכאי לשירותי חינוך מיוחדים בהתאם לצרכיו.
מי יכול לפנות ולבקש דיון בועדה?
הורי התלמיד או התלמיד, צוות רב מקצועי, נציג רשות חינוך מקומית, ארגון ציבורי שהוסמך לעניין זה על ידי שר החינוך או נציג שירותי הרווחה שהוסמך לעניין זה על ידי שר העבודה והרווחה והשירותים החברתיים - כל אלה יכולים לפנות ולבקש דיון בוועדת זכאות ואפיון.
באילו מקרים נדרש לבקש דיון בוועדת זכאות ואפיון?
- תלמיד עם מוגבלות (לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז, הפרעות התנהגותיות ורגשיות, עיכוב התפתחותי או שפתי, חשד למוגבלות שכלית התפתחותית), הלומד במסגרת חינוך רגיל, לאחר תהליך של התערבות ותמיכה לקידום תפקודו בחינוך הרגיל, שמופנה לבחינת זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים בגן או בכיתה לחינוך רגיל, בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל או בגן או בבית ספר לחינוך מיוחד.
- תלמיד עם מוגבלות (מוגבלות על רצף האוטיזם, עיוורון או מוגבלות בראייה, חירשות או מוגבלות בשמיעה, מוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלות פיזית, הפרעות נפשיות, מחלות ותסמונות נדירות) שמופנה לבחינת זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים בגן או בכיתה לחינוך רגיל, בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל או בגן או בבית ספר לחינוך מיוחד.
- תלמיד הלומד בכיתה או במוסד חינוך מיוחד שמופנה לבחינת זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים בחינוך הרגיל.
עד מתי ניתן לפנות ?
הפניית תלמידים לדיון בוועדת הזכאות והאפיון תעשה לא יאוחר מ-31 במרס מדי שנה.
דיוני הוועדה מסתיימים לכל המאוחר ב-15 במאי באותה שנת לימודים עבור תלמידי בתי הספר, ולכל המאוחר ב-31 במאי בכל שנה, עבור תלמידים הלומדים בגני ילדים ותלמידים העולים לכיתה א'. הזכאות לשירותי חינוך מיוחדים שנקבעת באמצעות ועדת זכאות ואפיון ממומשת בשנת הלימודים העוקבת.
מה עושים אם פספסתי את המועד בו ניתן לבקש ועדה?
במקרים מיוחדים אפשר לקיים דיון שלא במועד הקבוע (ועדת זכאות ואפיון חריגה):
- תלמידים המשתחררים מאשפוז ונדרשים עבורם שירותי חינוך מיוחדים על פי המלצת בית החולים או על פי מסמך קביל
- תלמידים שנשרו מפנימייה או עזבו אותה, וקיימת המלצה לשירותי חינוך מיוחדים על ידי מפקח כולל לאחר שיח עם מפקח חינוך מיוחד ו/או קיים מסמך קביל על אבחנת המוגבלות בגינם
- תלמידים עולים חדשים או תושבים חוזרים שהגיעו לארץ לאחר חלוף מועד ההפניה לוועדת זכאות ואפיון שקיימים בגינם מסמכים קבילים עדכניים
- תלמידים שעברו תאונות או טראומות נפשיות או פיזיות ונשקלת האפשרות לשירותי חינוך מיוחדים בעבורם
- תלמידים במצבי חירום חריגים על פי חוות דעת של עובד סוציאלי שהוא פקיד סעד ושנדרשים בעבורם שירותי חינוך מיוחדים
- תלמידים עם מוגבלויות על פי מסמך קביל, בתפקוד חריג במיוחד ו/או בנסיבות חריגות ומיוחדות; זאת בהיוועצות עם המפקחת המתאמת על החינוך המיוחד במחוז ובכפוף להחלטת מנהל המחוז שימצא לנכון, במעמד ועדה שתוקם למטרה זו, לאשר בעבורם קיום דיון בוועדת זכאות ואפיון.
כיצד מגישים בקשה לועדה חריגה?
להגשת בקשה לקיום ועדה חריגה בטופס מקוון של משרד החינוך - לחצו כאן
מיהם חברי ועדת זכאות ואפיון?
- יושב ראש הוועדה יהיה עובד משרד החינוך בעל מומחיות, ניסיון והכשרה בחינוך מיוחד
- נציג רשות החינוך המקומית שהוא מנהל מחלקת החינוך כהגדרתו בחוק הרשויות המקומיות או מי מטעמו, שהוא בעל ניסיון או הכשרה בחינוך מיוחד
- שני מפקחים כוללים של משרד החינוך, האחד מפקח כולל לחינוך מיוחד והאחר מפקח כולל לחינוך רגיל או נציגיהם
- פסיכולוג חינוכי לפי חוק הפסיכולוגים, מטעם הרשות המקומית
- נציג הורים שהוא הורה לתלמיד עם צרכים מיוחדים שימנה השר, מתוך רשימות שיגישו לו ארגוני ההורים לתלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך
המניין החוקי לקיום דיון בועדת זכאות ואפיון ולהחלטותיה מחייבת את השתתפותם שלארבעה חברי ועדה הבאים: יושב ראש הוועדה – נציג משרד החינוך; נציג רשות החינוך המקומית; פסיכולוג חינוכי; מפקח כולל לחינוך מיוחד או נציגו.
את מי מזמינים לועדה?
- לדיון בעניינו של התלמיד יוזמן איש מהצוות הרב-מקצועי ממוסד החינוך שבו לומד התלמיד
- הוועדה תזמין את הורי התלמיד ואת התלמיד ותאפשר להם או למי מטעמם להשמיע את טיעוניהם ולהגיש מסמכים וחוות דעת מטעמם
- הוועדה רשאית להזמין אנשי מקצוע מתחומים שונים לפי הצורך להשתתף בדיוני הוועדה, ובהם רופא מומחה או עובד סוציאלי כהגדרתו בחוק העובדים הסוציאליים
- ההורים רשאים אף הם לבקש השתתפות של רופא מומחה או עובד סוציאלי בוועדה
אילו מסמכים יש להגיש לועדה?
- תיעוד מפורט של ההתערבויות שנעשו במוסד החינוכי שבו לומד התלמיד לפני ההפניה לוועדה לבחינת זכאות לשירותי חינוך מיוחדים
- סיכום התוכנית האישית שהוכנה לתלמיד במסגרת זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים
- מסמכים קבילים על אבחנת המוגבלות של התלמיד
- שאלון הפניה לוועדת זכאות ואפיון
- שאלון רמת תפקוד
- שאלון להורים
- שאלון לתלמיד
- בדיקות שמיעה וראייה עדכניות
- מסמכים נוספים שההורים יכולים להוסיף באמצעות המוסד החינוכי
כיצד מגישים את הטפסים?
- תלמיד המופנה לוועדה ולומד במערכת החינוך בעיר בביהס / גן - ידאג הצוות החינוכי להעלאת המסמכים במערכת של משרד החינוך – ועדות זכאות ואפיון.
- הורים לילד הלומד במסגרת חינוכית פרטית ועתיד לעלות בשנה הבאה למסגרת חינוך עירונית - יגישו את המסמכים באמצעות הקישור המצורף. המסמכים יועלו בשמכם במערכת משרד החינוך - ועדות זכאות ואפיון.
במידה והמסמכים או חלקם לא יהיו תקינים תתבקשו לתקנם ולהגישם בשנית.
הגשנו מסמכים לצורך קיום ועדה, מתי נוזמן לדיון?
זימון לועדה ישלח אליכם לפחות 14 יום לפני מועד הועדה. המחלקה לחינוך מיוחד תשלח אליכם בדואר רשום, זימון לועדת זכאות ואפיון ובמקביל תיידע את המסגרת החינוכית על מועד הועדה. כמו כן מספר ימים לפני קיום הועדה תקבלו תזכורת על המועד בשיחה טלפונית או בהודעת תזכורת לנייד.
היכן מתקיים הדיון בועדת זכאות ואפיון?
הוועדה מתקיימת באגף החינוך, ברשות המקומית שבה הילד רשום, על פי תעודת הזהות של הוריו (אם ההורים גרושים, על פי תעודת הזהות של ההורה המשמורן).
מתי מקבלים את החלטת הועדה?
יו”ר הוועדה ידאג להעביר להורי התלמיד את החלטת הוועדה, לרבות הפרוטוקול, בכתב בתוך 14 ימים ממועד הדיון. הוועדה יכולה להחליט לא למסור חלקים מהחלטתה ו/או נימוקיה או את כולם להורי התלמיד, אם לדעתה יש בהם מידע שעלול לסכן את התלמיד או אדם אחר. במקרים כאלה גורם מטעם ההורים (עורך דין, פסיכולוג חינוכי, רופא או עובד סוציאלי) יהיה רשאי לעיין בפרוטוקול כולו.
ההחלטה והפרוטוקול ישלחו בדואר רשום.
אילו סוגי מסגרות ניתנות לבחירת ההורים?
לאחר קבלת זכאות לשרותי חינוך מיוחדים בוועדת זכאות ואפיון, ובהתאם לרמת התפקוד שנקבעה, ניתנת אפשרות לבחירת הורים מתוך המסגרות הבאות:
- בית ספר לחינוך מיוחד או גן לחינוך מיוחד
- כיתה לחינוך מיוחד בבית ספר לחינוך רגיל
- כיתה רגילה בבית ספר לחינוך רגיל
- גן לחינוך רגיל.