גנים יחודיים

גני הילדים של עיריית נס ציונה פועלים על פי תפיסת הגן העתידי המעניקה לצוות החינוכי אוטונומיה לחלום, ליזום, לפתח וליצור את הייחודיות שלו. מושם דגש על התהליך המתמיד של זיהוי הזדמנויות והפיכתן לאתגרים לימודייםהעשייה החינוכית בגן הייחודי מתאימה את התהליך החינוכי והופכת אותו לרלוונטי לצוות, לילדיםלקהילה, לסביבה ולמציאות המשתנה. ייחודיות הגנים באה לידי ביטוי בעידוד הצוות והילדים לפעלנות ומעורבות בכל תחומי העשייה החינוכית, בבניית התרבות של עצמם, בבניית הגן ומרחב המחיה שלהם, בקבלת החלטות, בבחירה ובקבלת אחריות. תפיסה זו שמה לה במרכז את חשיבות האינטראקציה הבינאישית בין הילדים, ההורים, הצוות והקהילה בתוך ההקשר הסביבתיבשנת תשפ"ב בחרה כל גננת עוגן פדגוגי מרכזי המודגש בתהליך הלמידה ובא לידי ביטוי בעשייה השוטפת שעל פיהם הגן פועל. העוגנים הם: ביטוי אישי, קהילתיות, יזמות ויצרנות ולמידה במרחבי חייםתחומי הייחודיות הם: גן דיאלוגי, גן אומנות, גן יער, גן ירוק, גן סנסומוטורי, גן ספרותי, גן מקדם בריאות, גן העוסק בלמידה מבוססת פרויקטים, גן מיינדפולנס וגן מודולריהייחודיות של הגנים מיושמת באמצעות משאבים רבים ומגוונים אשר הרשות מממנת ורוכשת לשם מתן מענה ספציפי לכל גן וגן על-פי צרכיו ודרכי היישום שנבחרו על ידי הצוות החינוכי והצוות המלווה. *לא ניתן להירשם לגן על-פי תחום הייחודיות שלו. שיבוץ הילדים לגנים נעשה על-פי אזור הרישום.
 

תכנית למידה רגשית חברתית

מה זה למידה רגשית חברתית- Social Emotional Learning- SEL?

למידה רגשית חברתית היא תהליך שבאמצעותו רוכש הילד והאדם מיומנויות שהכרחיות להתפתחות אישית ובינאישית, מאפשרת לילד לצמוח ולהפוך לאדם סקרן, עצמאי ומסוגל להתמודד עם  אתגרי היומיום.

על פי ארגון אמריקאי CASEL שמוביל את התחום בעולם, למידה רגשית חברתית הינה חלק בלתי נפרד מהתפתחות הילד והאדם הבוגר וצריכה לקבל מקום מרכזי בחינוך הילדים. למידה רגשית חברתית מאפשרת לפתח זהות עצמית, לנהל רגשות, להשיג מטרות, להיות אמפתיים, לקיים קשרים בינאישיים חיוביים ולקבל החלטות באופן אחראי.

השקעה במיומנויות SEL מגיל צעיר תורמת להתפתחות מיטבית ולהצלחה בתחומים שונים ביניהם הצלחה אקדמית, הצלחה בעבודה ובריאות נפשית ופיזית.

בישראל קיימות מספר תוכניות אשר מתמקדות במגוון מיומנויות SEL ומאפשרות לעבוד על למידה רגשית חברתית בתוך הגן.

שתי התוכניות המרכזיות שמופעלות בנס ציונה הן: תוכנית אני יכול.ה להצליח (א.י.ל) לגני הילדים והתוכנית הכוח לצמוח.

תוכנית אני יכול.ה להצליח (א.י.ל) לגני הילדים

תכנית א.י.ל  לגני הילדים הינה תכנית למידה רגשית-חברתית SEL) ), תוכנית מניעה והתערבות, מבוססת מחקר, שמטרתה לשפר את הכישורים האקדמיים, הרגשיים והבינאישיים של כלל ילדי הגן ואת האקלים בגן. התוכנית עובדת על מיומנויות SEL ביניהן מודעות עצמית, שליטה עצמית, הבנה וויסות רגשות ופתרון בעיות. התוכנית פותחה לראשונה במסגרת מחקר שהתבצע תוך שיתוף פעולה בין מרכז SEL באוניברסיטת רייכמן, לבין שפ"י במשרד החינוך ועיריית נס ציונה, ע"י ד"ר אינה כץ גולד ובהנחייתה של ד"ר דפנה קופלמן-רובין.

תכנית א.י.ל לגני הילדים מועברת על ידי הגננות לכלל ילדי הגן באופן רציף לאורך שנת הלימודים תוך חיבור מלא לתוכנית הלימודים הרגילה בגן. התוכנית כוללת פרוטוקול לגננת, מצגות והסברים, אמצעי המחשה חזותיים, הצעות לפעילות גופנית, משחקים, דיונים ומשחקי תפקידים וסיפורים, אשר חוברו והותאמו במיוחד לתוכנית. הפרוטוקול לגננת על כל תכניו והפעילויות מאפשר הטמעה נוחה ומובנית, אך גם מאפשר המון גמישות ומקום ליצירתיות של הגננת. התוכנית פעלה ופועלת במאות גני ילדים בעברית ובערבית בכל רחבי הארץ, הולכת ומתפתחת כדי לספק מענה לצרכים המשתנים (כפי שקרה למשל בתקופת מגפת הקורונה).

התוכנית לוותה במחקר אשר הצביע על שיפור במיומנויות רגשיות, יכולת עיכוב תגובה ומוכנות ללמידה של ילדים בגנים שבהם פעלה תוכנית א.י.ל. מתוך הדווח האיכותני של הגננות והראיונות עמן עולה רמה גבוהה של שביעות רצון מהתוכנית. כמו כן נמצא שהתוכנית סיפקה לגננות כלים ליצירת אקלים חיובי בגן ולהתמודדות עם ילדים המגלים קשיים (הן בתחום ההתנהגותי והן בתחום הרגשי).

 

תכניות לימודים נוספות – תל"ן

תכניות הלימודים אשר תלמדנה בגנים בשנת הלימודים תשפ"ו:

תנועה לגיל הרך ומוסיקה לגיל הרך בהיקף של 33 שיעורים בשנה לכל גן, יחלו במהלך ספטמבר ויתקיימו מידי שבוע.

תנועה לגיל הרך

תכנית לחינוך גופני ותנועה המונחת על ידי מורה מקצועי.ת המתמחה בתנועה לגיל הרך. התכנית מתמקדת: בשכלול ההתמצאות במרחב האישי והכללי, הכרות הילדים את גופם על אבריו ותפקודיו ומאפשרת לילדים להתנסות באתגרים תנועתיים המזמנים התמודדות רגשית-חברתית וקוגניטיבית לצד שכלול המיומנויות המוטוריות הגסות והעדינות, שיפור הקאורדינציה וחיזוק שרירי היציבה וחגורת הכתפיים.

מוסיקה לגיל הרך 

תכנית מוסיקלית לילדי הגן בהוראת מורות למוסיקה החושפת אותם למגוון יצירות מוסיקליות, מתרגלת הקשבה פעילה וביקורתית, מלמדת מקצבים שונים ומזמנת התנסות בשירה משותפת תוך הקשבה והדדיות לזולת.