מהי הגישה המונטסורית?

גישה חינוכית פרוגרסיבית שמגיעה מתוך ראיית הילד בשלבי ההתפתחות השונים, ומתוך הבנה של צרכיו, נטיותיו וחשיבות הסביבה להתפתחותו. דר' מריה מונטסורי – רופאה, מחנכת ופורצת דרך בנושא זכויות נשים, ילדים ואוכלוסיות חלשות, קראה לגישתה במהלך חייה "פדגוגיה מדעית" מכיוון שהיא מבוססת על תצפיות ומחקרים שבוצעו על ידה במשך שנים רבות ושהתגלו במחקרים עכשווים נכונים ומדויקים. בבסיס הגישה עומד ערך הכבוד – הגישה המונטסורית רואה בילד אדם בעל ערך, שיש לכבד ולהאמין בדרכו הייחודית. תפקיד המבוגרים הוא לתמוך בהתפתחות הטבעית של הילד/ה, לדאוג שהסביבה תאפשר את מימוש הפוטנציאל העצום הגלום בכל ילד וילדה תוך מענה הוליסטי לצרכים הרגשיים - חברתיים , הקוגניטיביים, המוטורים והנפשיים.

ייחודיות הגישה היא בהבנה של הקשר המשמעותי שבין הילדים/ות – המבוגרים – הסביבה "המשולש המונטסורי" שכל קודקודיו קשורים זה בזה.

מונטסורי זיהתה שהתפתחות האדם מחולקת לשלבים שה יא כינתה מישורים ולכל מישור מאפיינים ייחודיים. מישור ההתפתחות הראשון מכונה "שלב הינקות" מלידה ועד גיל 6 השלב המוכר בשם "הגיל הרך" בין המאפיינים העיקריים שלו: "המוח הסופג" – מונטסורי זיהתה את היכולת של ילדים/ות בגיל הצעיר לספוג את כל מה שקורה בסביבה. למידה דרך החושים ובעיקר מהידיים "מה שהיד עושה המוח זוכר" "היד היא כלי האינטיליגנציה" – התפתחות המוח בשנים אלה נעשית בצורה מיטבית כאשר ההתנסויות והלמידה מתרחשות דרך החושים, התנועה ועבודה עם הידיים "תקופות רגישות" – בשנים הראשונות לחיים ישנו חלון הזדמנויות המהווה "תקופות קריטיות" ללמידה והתפתחות של תחומים מסוימים. בגישה חינוכית פרוגרסיבית שמגיעה מתוך ראיית הילד בשלבי ההתפתחות השונים, ומתוך הבנה של צרכיו, נטיותיו וחשיבות הסביבה להתפתחותו. דר' מריה מונטסורי – רופאה, מחנכת ופורצת דרך בנושא זכויות נשים, ילדים ואוכלוסיות חלשות, קראה לגישתה במהלך חייה "פדגוגיה מדעית" מכיוון שהיא מבוססת על תצפיות ומחקרים שבוצעו על ידה במשך שנים רבות ושהתגלו במחקרים עכשווים נכונים ומדויקים. בבסיס הגישה עומד ערך הכבוד – הגישה המונטסורית רואה בילד אדם בעל ערך, שיש לכבד ולהאמין בדרכו הייחודית. תפקיד המבוגרים הוא לתמוך בהתפתחות הטבעית של הילד/ה, לדאוג שהסביבה תאפשר את מימוש הפוטנציאל העצום הגלום בכל ילד וילדה תוך מענה הוליסטי לצרכים הרגשיים - חברתיים , הקוגניטיביים, המוטורים והנפשיים. ייחודיות הגישה היא בהבנה של הקשר המשמעותי שבין הילדים/ות – המבוגרים – הסביבה "המשולש המונטסורי" שכל קודקודיו קשורים זה בזה. מונטסורי זיהתה שהתפתחות האדם מחולקת לשלבים שה יא כינתה מישורים ולכל מישור מאפיינים ייחודיים. מישור ההתפתחות הראשון מכונה "שלב הינקות" מלידה ועד גיל 6 השלב המוכר בשם "הגיל הרך" בין המאפיינים העיקריים שלו: "המוח הסופג" – מונטסורי זיהתה את היכולת של ילדים/ות בגיל הצעיר לספוג את כל מה שקורה בסביבה. למידה דרך החושים ובעיקר מהידיים "מה שהיד עושה המוח זוכר" "היד היא כלי האינטיליגנציה" – התפתחות המוח בשנים אלה נעשית בצורה מיטבית כאשר ההתנסויות והלמידה מתרחשות דרך החושים, התנועה ועבודה עם הידיים "תקופות רגישות" – בשנים הראשונות לחיים ישנו חלון הזדמנויות המהווה "תקופות קריטיות" ללמידה והתפתחות של תחומים מסוימים. בתקופה זו למידה של מיומנויות מסוימות מתבצעת ללא כל מאמץ, באופן טבעי ומגיעה מתוך דחפים פנימיים המניעים את הילדים/ות. מתן מענה לאותן רגישויות יסייע במימוש הפוטנציאל איתו הילד/ה מגיע/ה לעולם.

הסביבה ועיצובה, הנחת גירויים אשר נותנים מענה לצרכים, מאפשרים פיתוח של עצמאות, מעודדים את החקר והסקרנות, מפתחים יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה ואף הסרת מכשולים הקיימים בה – הם כלי משמעותי בגישה המונטסורית ולכן הסביבה מאורגנת ומסודרת באופן שמאוד ניכרת בה השמירה על הסדר, היופי והנגישות.

לשיח אותו המבוגרים ינהלו עם הילדים/ות והדרך שבה הם מסייעים להם/ן לחשוב באופן עצמי ומקדמים את ההקשבה ופיתוח מיומנויות חברתיות כמו פתרון בעיות ואמפתיה, יש מקום מיוחד בגישה המונטסורית וחלק מהותי וניכר של ההכשרה המונטסורית עוסקת בזה. בכיתה מונטסורית הילדים/ות מגלים עולם שלם מתחומי דעת שונים – כישורי חיים, חושים, שפה, חשבון, אומנות, מוזיקה, גאומטריה, גאוגרפיה, בוטניקה וזואולוגיה דרך פעילויות ועזרים שונים המונחים על מדפים פתוחים ונגישים בסדר מסוים – מימין לשמאל מלמעלה למטה )ככיוון השפה הכתובה( למעט בחשבון בו הכיוון יהיה משמאל לימין. המדריכ/ה בכיתה יקדמו כל ילד וילדה באופן אישי, לפי קצב ההתקדמות שלו/ה ע"י ביצוע מעקבים ותצפיות תוך התייחסות לתחומי העניין הנטיות ותקופות הרגישות שלו/ה. הגישה המונטסורית משלבת בין גוף ונפש ומחברת בין הילד/ה המבוגר והסביבה על מנת לאפשר לילדים/ות את ההתפתחות המיטבית למימוש הפוטנציאל הגלום בתוכם/ןתקופה זו למידה של מיומנויות מסוימות מתבצעת ללא כל מאמץ, באופן טבעי ומגיעה מתוך דחפים פנימיים המניעים את הילדים/ות. מתן מענה לאותן רגישויות יסייע במימוש הפוטנציאל איתו הילד/ה מגיע/ה לעולם. הסביבה ועיצובה, הנחת גירויים אשר נותנים מענה לצרכים, מאפשרים פיתוח של עצמאות, מעודדים את החקר והסקרנות, מפתחים יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה ואף הסרת מכשולים הקיימים בה – הם כלי משמעותי בגישה המונטסורית ולכן הסביבה מאורגנת ומסודרת באופן שמאוד ניכרת בה השמירה על הסדר, היופי והנגישות. לשיח אותו המבוגרים ינהלו עם הילדים/ות והדרך שבה הם מסייעים להם/ן לחשוב באופן עצמי ומקדמים את ההקשבה ופיתוח מיומנויות חברתיות כמו פתרון בעיות ואמפתיה, יש מקום מיוחד בגישה המונטסורית וחלק מהותי וניכר של ההכשרה המונטסורית עוסקת בזה.

בכיתה מונטסורית הילדים/ות מגלים עולם שלם מתחומי דעת שונים – כישורי חיים, חושים, שפה, חשבון, אומנות, מוזיקה, גאומטריה, גאוגרפיה, בוטניקה וזואולוגיה דרך פעילויות ועזרים שונים המונחים על מדפים פתוחים ונגישים בסדר מסוים – מימין לשמאל מלמעלה למטה )ככיוון השפה הכתובה( למעט בחשבון בו הכיוון יהיה משמאל לימין. המדריכ/ה בכיתה יקדמו כל ילד וילדה באופן אישי, לפי קצב ההתקדמות שלו/ה ע"י ביצוע מעקבים ותצפיות תוך התייחסות לתחומי העניין הנטיות ותקופות הרגישות שלו/ה. הגישה המונטסורית משלבת בין גוף ונפש ומחברת בין הילד/ה המבוגר והסביבה על מנת לאפשר לילדים/ות את ההתפתחות המיטבית למימוש הפוטנציאל הגלום בתוכם/ן.